Sunday, July 4, 2010

HIPOKRIT DALAM HARAPAN PALSU

Konbanwa

Tajuk di atas adalah satu tajuk yang yutaka tak pasti betul ke tidak dengan post yang akan ditulis.. tetapi bila bibir ini berulangkali menyebut dan memahaminya, rasanya bolehlah digunapakai.. haha.. Di dalam menjalinkan sesuatu hubungan yang ikhlas, kita tidak perlu mengambil risiko untuk menerima suatu pembalasan. Pembalasan itu adalah lebih kedapatan kita dengan sesuatu hubungan yang lebih jauh. Tidak faham? hehe.. biar yutaka perjelaskan lagi di bawah ini.


Apabila sesuatu hubungan ikhlas terjadi di antara lelaki dan wanita, pastinya akan timbul satu perasaan sayang. Samada di pihak lelaki atau di pihak wanita. Itu lumrah kehidupan apabila kita sebagai manusia yang punya nafsu akan tertarik kepada pasangan berlawanan jenisnya. Bila lafaz cinta dibicarakan, pastinya akan mengundang 1001 perasaan. Jika lafaz cinta diterima, bermakna suatu hubungan itu mungkin akan berakhir dengan suatu ikatan yang suci dan halal di sisi agama. Bagaimana pula, jika sebaliknya?




Bila suatu pasangan hanya menganggap kawannya itu hanya sebagai kawan sahaja, tidak lebih dari itu. Apakah perasaan kawan yang menyimpan perasaan cinta di jiwa? Lebih menyedihkan apabila kawan yang menyimpan cinta itu diberikan harapan palsu dengan kata²

" Jika tertulis kita bersama, jangan risau akan hakikat itu.  
Tetapi kita masih lagi kawan kan? "


Ada jua yang lebih kejam dengan mempergunakan kawan itu untuk kepentingan nya sendiri. Kerana dia tahu kawannya itu cinta kepadanya, maka disuruhnya dia untuk membuat itu ini sesuka hati. Kawan yang menyimpan cinta tu pon buat kerana cinta. Tidak kah ini di namakan hipokrit dalam memberikan harapan palsu. Jika tidak mahu menerimanya, tolaklah secara baik². Tak perlu mempergunakan dia untuk kepentingan sendiri. Bagi kata muktamad, jangan permainkan perasaan cinta itu. 


Itulah manusia kan? Suka memberikan harapan sedangkan hati tidak mahu memberikan satu ruang untuk si dia menunjukkan keikhlasan. Sekarang mungkin kita boleh berbangga kerana ada orang menyinta, tetapi jangan esok lusa kita merana kerana mendapat pembalasan dari Pencipta. hehe.. terlalu emosi pula. Hendak buat macam mana kan, semua ini adalah secebis pengalaman yang hendak yutaka kongsikan bersama untuk dijadikan suatu iktibar. 



2 comments:

ahsfantasy24 said...

hm..
klw dh b'kwan llaki dn prmpuan,
biaseny slah sorg akn tglncir..
"trlbh suke" :)

yutaka said...

lebih baik tergelincir sekarang, daripada tergelincir di kemudian hari. jangan berikan harapan palsu sekiranya tiada cinta di kalbu.