Thursday, December 31, 2009

SELAMAT TINGGAL 2009


Konbawa..

tinggal 60 minit atau sejam lagi
kita akan memasuki tahun 2010..
wah..teruja sungguh hati ini

jika diimbas kembali tahun 2009
kehidupan kita mesti dipenuhi dengan
campuran suka dan duka yang dilalui
yutaka pun tidak terlepas daripadanya



yutaka malas nak kenang kembali
kisah sedih yang dilalui sepanjang 2009
kerana bila dikenang, hati makin sakit
biarkan sahaja dan mengambil
iktibar terhadap apa yang berlaku

so untuk tahun 2009 ini, yutaka senaraikan
perkara paling best yang pernah dilalui

a) berjaya menamatkan pengajian dengan jayanya.
b) dinilai cemerlang dari segi kerja di mata bos yutaka..bestnya..
c) dikurniakan rakan sekerja yang best, dan  yang memahami
d) masih berkesempatan menjaga kedua ibu bapa yutaka
e) berkenalan dengan si dia..
f) dapat pindah ke department baru di mana hati makin tenang

untuk itu, untuk tahun 2010
yutaka berazam mahu
menjadi manusia yang lebih baik
dari semua segi..amin3x



TEGUR? BOLEH KE?


Konbawa

Sebenarnya isu ini sengaja diketengahkan
Baru² ini yutaka hadiri mesyuarat
dan salah satu topik yang dibincangkan adalah
tegurlah kesalahan orang lain..

Budaya tegur menegur jika ada salah silap
merupakan budaya yang semakin pupus
di mana situasi masa kini tidak
membenarkan budaya ini berkembang seperti dulu

Bila ditegur, ada yang tidak berpuas hati
dan paling tak profesional adalah berdendam
dengan si penegur kesilapan..
bila dah berdendam, akan disebar luaskan mengenai
keburukan si penegur kesilapan ke serata dunia

dalam situasi di opis pula, bila ditegur
bos akan dicucuk setiap hari.bila bos terpengaruh
tindakan drastik dilakukan iaitu keluarkan
si penegur kesilapan ke deparment lain..
busuknya hati mereka ini


 

Sunday, December 27, 2009

PICTURE OF THE WEEK



 Note : Telefon Bimbit & Cermin Mata Tanpa Power

DIBENCI BILA DITINGGALKAN


Konbawa..

Yutaka sebenarnya hendak bawa satu kisah
sebuah pengakhiran sebuah percintaan
di mana apa yang sering diutarakan adalah
mengapa kisah cinta itu berakhir

bila sudah berakhir, pastinya ada suara²
yang bertanya sebab berakhirnya
kisah percintaan sepasang merpati..
sebelah pihak yang marah akan
menceritakan keburukan orang
yang pernah dicintainya dahulu



habis dicanangnya kesilapan kelemahan
orang yang pernah menambat hatinya
apa yang dilakukan itu adalah untuk
mengelakkan diri daripada disalahkan
oleh masyarakat sekeliling

tak perlu la dibongkarkan apa yang
pernah dikongsi bersama dahulu..
anggap saja kamu berdua tidak
ditakdirkan untuk bersama
tidak perlu disalahkan siapa
yang betul, siapa yang salah

Jika ditakdirkan kita terpisah, bermakna
dia bukan jodoh yang terbaik untuk kita
kerana Allah akan berikan yang berhak
kita dapatkan di muka bumi ini..


APABILA DIRI DIKAPANKAN..

Konbawa..

Minggu sebelum perayaan Hari Natal
yutaka berpeluang untuk mengikuti
satu kursus anjuran jabatan

dalam salah satu modulnya
ada satu program Kembali Ke Fitrah
di mana setiap peserta 
diberi peluang untuk merasai suasana
berhadapan dengan sang malaikat



dengan bertemankan lagu sedih
diikuti dengan suara zikir tok imam
dan dengan titisan air menyentuh diri
didatangi pula oleh sang malaikat
yang sentiasa tetap menjalankan tugasnya
menyoal manusia berkenaan amalnya di dunia

setiap persoalan si malaikat perlu dijawab
jika salah, maka habuannya adalah seksaan
di kala terseksa, manusia hanya mampu merintih
dan memohon untuk diberi peluang untuk
segera sujud dan beramal kepadaNya sekali lagi

walaupun ini hanya satu lakonan situasi di kubur
namun yutaka sebagai hambaNya seakan gusar
dengan dosa yang begitu banyak sekali dilakukan
tidak tertunai lagi tanggungjawab yutaka
sebagai hambaNya di muka bumi ini..



Thursday, December 24, 2009

LAGUKAN KALIMAH ALLAH


Konbawa..

Untuk post kali ini, yutaka
mahu kongsilah mengenai perlunya
kita mengaji Al-Quran di rumah..

Al-Quran sememangnya mempunyai hak
dan kita perlu menyempurnakan
hak Al-Quran itu..tetapi apakah hak itu?
Hak Al-Quran adalah kita mesti khatam
Al-Quran sebanyak dua kali setahun



Alangkah bagusnya jika kita melagukan
kalimah Allah itu di rumah kita..
jangan biarkan rumah anda sepi
tanpa bacaan Al-Quran..

perkara ini seringkali yutaka sematkan
rumah kita seolah-olah rumah yang
gelap tanpa sebarang cahaya..
Jangan jadikan alasan
"SAYA TIDAK TAHU MENGAJI"
sebagai alasan untuk kita bermalas²an

kita hendaklah mewariskan peri pentingnya
kembali kepada Al-Quran kepada generasi
akan datang..dan itu adalah mengaji Al-Quran





Friday, December 18, 2009

BOS..ANY PROBLEMS?

Konbawa..

Yutaka sebenarnya saja nak post
berkenaan dengan satu sikap bos
yang sangat susah untuk berbincang
dengan anak buahnya



SITUASI 1


Situasi yang pernah terjadi kepada yutaka
yang mana sukar nak lupakan mengenai
seorang bos yang tidak berbincang dengan
yutaka mengenai pertukaran yutaka
ke bahagian lain. bukan mahu dilayan seperti
anak raja atau putera raja, tapi tak salah
jika berbincang dahulu dengan yutaka.
Pertukaran yutaka ke bahagian lain itu
disampaikan oleh bos bahagian lain


SITUASI 2

Rakan yutaka dipanggil oleh bos yang lain
mengenai kesalahannya di dalam proses kerja
Bosnya tidak pernah panggil atau menegur sendiri
rakan yutaka itu..dan menyerahkan tugas menegur
itu kepada bos yang lebih senior..yang paling bestnya
adalah semasa rakan yutaka dipanggil,
bosnya ada di meja bos senior itu..



Situasi 1 memperlihatkan betapa tak profesional
bos yutaka di dalam mentadbir urus
mengenai situasi yang kecil
Situasi 2 pula memperlihatkan betapa bos itu
tidak berani untuk menegur kesalahan
anak buahnya itu..

Yutaka pun tertanya susah sangatkah
jika mahu berbincang secara bersemuka?
jika ada masalah, bincanglah dari hati ke hati
tidak perlu takut untuk berbincang kerana
kami semua bukannya berfikiran ortodok 
yang tidak bule dibawa berbincang

Wednesday, December 16, 2009

PICTURE OF THE WEEK



Note : Cahaya Lampu di Mercure Johor Palm 
Resort & Golf Senai


Monday, December 14, 2009

MALAS...BERAPA HARGANYA?


Konbawa

Malas? @ Mim Alip Lam Sin
dalam ejaan jawinya adalah
sifat yang perlu dielakkan
ada ke harga untuk bermalas² an?
hehe..jom yutaka bawa anda
kepada realiti kehidupan kita..



SITUASI 1

Lately yutaka macam malas je
nak basuh kereta..cian kereta ku itu
habis dihinggapnya habuk dan kekotoran
bila dah malas tu, yutaka pon decide
nak hantar ke car wash..kena bayar RM8
maka RM8 adalah harga malas
kerana tidak basuh sendiri

SITUASI 2

Tugas seorang pelajar adalah belajar
rajin² dan bersungguh².
hendak enjoy bule, tapi biarlah berpada²
Bila pelajar malas untuk belajar,
ke mana hala tujunya selepas tamat?
rata-ratanya adalah sukar untuk
mendapat pekerjaan yang bergaji besar
itu merupakan harga yang perlu dibayar
kerana malas berkawan dengan buku

SITUASI 3

Kita sebagai hamba Allah disuruh
untuk beribadat kepadaNya
kita kadangkala terlupa nak buat
terutama sekali dalam bab solat
jadi bila dah malas nak solat,
malas nak ucapkan syukur kepadaNya,
maka jauhlah Allah dari kita
Jauhnya Allah itu merupakan harga kemalasan
kita di dalam menunaikan solat..



Maka dengan itu, 
berapakah nilai kemalasan anda?
fikir2kan lah ya..


Saturday, December 12, 2009

BENCINYA AKU PADA ....

Konbawa

Di dalam kehidupan ini kita
kadangkala berasa sangat sedih
dan kadangkala juga kita
sering teringat akan kisah pilu
yang pernah menimpa kita itu

Apabila kita teringat akan kisah sedih itu
minda kita akan disetkan untuk
mengingati dan akan terkejap di dalamnya
untuk tempoh yang agak lama..
Apabila terkejap, kita akan didorong
oleh satu perasaan benci kepada
pelaku yang membuatkan kita sedih

Sebenarnya perasaan benci itu datangnya
dari perasaan sayang dan cinta di hati
tapi disebabkan hati telah dilukai
benci pon hadir menawan sang cinta
tika benci menerpa, hati kita sakit
dan kita akan dijangkiti sakit kemurungan



PLAYER as known as PLAYBOAT

Konbawa

Sebenarnya yutaka saja nak bawakan
kisah mengenai seorang pemain cinta
pemain cinta yang suka bikin hati
orang lain penasaran dengan
cinta pura-puranya

Pemain cinta @ PLAYER
@ PLAYboy @ PLAYgirl boleh
dikategorikan sama. kerana apa?
kerana sikap dan perlakuan yang
suka mencari cinta lebih dari satu..





PLAYgirl mungkin lebih suka
menumpang "TUI" di atas kekayaan
sang arjuna berpoket tebal
PLAYboy pula mungkin didorong
oleh banyak sebab..

Adakah PLAYER² ini tidak berminat
untuk bercinta dengan ikhlas?
Mungkin mereka ada alasan masing²
tapi satu yang pasti, PLAYER ini
tetap bersalah kerana pura² cinta

Tuesday, December 8, 2009

KERANA CINTA, HIDUPKU PUN BERUBAH


Konbawa..

Cinta itu buta? adakah ianya benar?
ada orang kata, cinta tidak buta
yang buta adalah insan yang bercinta
walau apa pun pertikaian makna istilah ini
namun apa yang perlu diberi perhatian
adalah kuasa cinta itu sendiri

Cinta kepada manusia adalah cinta
yang sungguh indah kerana
bercinta adalah perlakuan
memberi, menerima dan menghargai



Kuasa cinta ini sungguh dahsyat
pabila bercinta, terkadang hilang pertimbangan
di mana saraf-saraf otak
tidak mampu berfungsi seperti biasa
ada juga yang sangat taksub dengan cinta
sanggup nekad berbuat apa sahaja
demi cintanya kepada insan lain

di sini perlunya sokongan rakan dan famili
di mana jika terdapat percanggahan 
etika perilaku, maka hendaklah
disedarkan dan diperbetulkan
walaupun terpaksa melawan hebatnya
kuasa cinta di jiwa




Monday, November 30, 2009

PUISI UNTUK SI DIA


Konbawa..

Sebenarnya yutaka baru sahaja nak post
mengenai puisi yutaka yang baru diilhamkan
pada tengah hari tadi..
Puisi itu adalah diciptakan untuk
opismet yutaka bernama
HERDAWATY BINTI YUSOF

alamaks..terlambat seminit..
apabila puisi itu sudah dimasukkan 
di dalam buku muka aka facebook
tapi tidak mengapa, yutaka nak
berkongsi dengan kalian semua



PUISI UNTUK SI DIA

Tertulis kita berjumpa di sana
Tersurat juga kita boleh bicara
Boleh menjadi peneman di kala duka
Zahirkan rasa melalui kata-kata

Sepertinya ku terlupa sesuatu
Hari bahagia yang begitu ditunggu
Lahirnya insan dari perut sang ibu
Gembirakan si ayah di sudut kalbu

SELAMAT MENYAMBUT ULANGTAHUN KELAHIRAN
HERDAWATY BINTI YUSOF

Moga kamu dilimpahi seribu ceria
Disempurnakan impianmu yang berjuta
Dikelilingi kamu dengan peneman jiwa
Dikurniakan kamu dengan keluarga bahagia

Walau jauh daku di sisi kamu
Doa ku sentiasa di hantar ke langit biru
Moga Penciptamu jagai perjalanan hidupmu
Dikuatkan iman harungi ujian beribu

from ur little bro
yutaka takenouchi

Friday, November 27, 2009

PICTURE OF THE WEEK



Note : My Nephew Reffa Rafhana

Wednesday, November 25, 2009

TANYA PUN KENA MARAH ...


Konbawa..

Kali ini yutaka nak bawakan mengenai
sikap rakan yang yutaka tak faham
di mana emosinya sering tak menentu
lagi-lagi bila melibatkan suatu pertanyaan

terkadang yutaka suka bertanya padanya
dan sejak² ini pantang ditanya
mesti kena marah dan dihamun sesuka hatinya
terfikir juga..SALAHKAH BERTANYA?

Bila yutaka tegur mengenai emosinya
yutaka dihamburkan dengan ayat
" Jangan kata orang, cerminlah diri sendiri "
aiks.. kena marah pula..ish2..

Yutaka pun tidak sebaik malaikat
langkah berjalan pun tidak selalu lurus
tapi sebagai rakan, yutaka tidak mau
dia berperilaku sebegitu yang boleh
mengguriskan dan mencalarkan sikap
hormat rakan-rakan di sekelilingnya

Bila selalu dimarahi olehnya
yutaka teringat satu kata-kata
" jangan sesekali menyalahkan kesilapan
diri sendiri kepada orang lain,
kerana orang yang tidak mengakui
kelemahan diri sukar untuk berjaya "



SABAR ... SAMPAI BILA?


Konbawa..

Untuk kesinambungan daripada post yang lepas
di mana disentuh mengenai keluh kesah manusia
dan langkah untuk merawatnya adalah SABAR
tapi sampai bila hendak bersabar?

Cuba kita fikirkan sejenak
setiap yang berlaku itu tetap akan berlaku
Jika anda sabar, anda akan dapat ganjaran pahala
Jika tidak sabar, berdosalah kita kepadaNya

Kenapa kita mesti melawan sikap keluh resah?
keluh resah ini umpama virus berbahaya yang mana
akan membuatkan kita tidak bersemangat,
kecewa dan berputus asa..
dan paling ditakuti, kita akan menyalahkan
takdir atas semua yang berlaku

yutaka pinjam tulisan Dr Fadzilah Kamsah
" Hidup ini ibarat meniti seutas tali,
kadangkala kita jatuh sakit dan terluka.
hanya mereka yang melepasi ujian
dengan sabar pasti berjaya "




kesabaran itu penting di dalam 
kita menempuhi ujian dari Pencipta
Jika anda berjaya bersabar,
kejayaan dan kegembiraan kan diperolehi





MENGELUH .. ADUH..


Konbawa..

Kali ini yutaka nak kisahkan mengenai
seorang rakan yutaka yang sering
mengeluh terhadap beberapa perkara
yang berlaku di tempat kerjanya

Dari segi pembahagian kerja sampailah
ke sikap beberapa rakan setugas
Dibicarakan satu persatu sehingga habis
yutaka hanya tersenyum mendengarnya



kadangkala kita berasa tidak adil
dengan rezeki yang dinikmati oleh orang lain
di mana kita seringkali tidak berpeluang
untuk merasai rezeki yang sama
Apabila situasi ini terjadi, hati mula panas
bila sedang panas, syaitan tanpa menunggu,
jalankan misi untuk menyesatkan manusia

Paling menyedihkan adalah apabila
hati sedang membengkak menahan amarah
kita akan mula mengata umpat dan
mula menyebarluaskan kepada rakan-rakan lain
hati sakit, kerana sikap iri dan dosa umpatan

Pandangan yutaka, sikap negatif ini
masih boleh dibendung dan dirawat..
ubatnya adalah sentiasa SABAR
dan tidak terlalu melayan sangat
kehendak hati yang tidak pernah berasa puas



Sunday, November 22, 2009

PICTURE OF THE WEEK




Note : Birthday Cake my younger brother

Friday, November 20, 2009

ANAK EXAM, IBU BERPUASA


Konbawa..

Minggu ini adalah minggu keluarnya
keputusan peperiksaan besar
wah..ramai yang bergembira
di atas kejayaan masing²

kali ini yutaka nak bawalah satu
senario iaitu berpuasanya sang ibu
sempena anaknya menghadapi
peperiksaan besar..
kalau sebulan, sebulanlah berpuasa



secara peribadinya yutaka tidak faham
mengapa situasi ini menjadi seakan
amalan di kalangan sang ibu
yutaka nak tahu juga dalil nakli dan aklinya
dan camne yek niat berpuasanya..


kalau mahu mendoakan kejayaan anaknya
rasanya solat hajat dan solat tahajjud
itu lebih afdal dan lebih dituntut..
memang agak sukar nak buat,
tapi fadilatnya memang banyak..


Thursday, November 19, 2009

YOU ARE DISQUALIFIED.. I'M SORRY


Konbawa..

Di dalam mencari sebuah
perhubungan yang tulus suci
kita janganlah terlalu gopoh
di dalam menerima seseorang

bagi yutaka, yutaka lebih
suka buat ujian saringan..
cewah2..dah macam minta kerja pula
tapi itu yang yutaka buatlah



yutaka ada mengenali seorang wanita
niat di hati ingin berkenalan la
ok..berkenalan juga..tp dalam masa
sama yutaka ada wat ujian saringan
wanita ini tidak mengenali yutaka
jadi makin senanglah yutaka nak scan

yutaka saja nak uji keikhlasannya
bukan niat nak menipu, tapi yutaka
katakan padanya yang yutaka
tidak kacak, badan berisi gile2, 
berpakaian selekeh ke pejabat.

selepas itu, yutaka lihat hasil ujian itu
the result is she failed the test..
sebab apa? semenjak dari itu
yutaka tidak dilayan lagi..
mungkin sebab kehodohan yang
dimomokkan padanya membuatkan
wanita itu berfikir 1 juta kali

KU GAGAL SEKALI LAGI


Konbawa

Hari ini yutaka cuti rehat
banyak benda nak diuruskan
salah satunya adalah menguruskan
"si dia" yang tersayang..huhu

sebenarnya yutaka ada memohon
jawatan di LPPKN, tunggu juga la
bila la mereka nak panggil temuduga..
dan hari inilah penantian itu berakhir
bila yutaka call LPPKN, mereka kata
urusan temuduga dah lama berakhir..



erm..GAGAL LAGI
bohong la if yutaka tidak sedih
tp tidak mengapa lah, mungkin
bukan rezeki yutaka kali ini
yutaka kena kembali bersemangat
dan terus berjuang untuk mendapatkan
pekerjaan yang lebih baik

penting bagi yutaka untuk
pertingkatkan kualiti diri ini
mungkin dari segi pemikiran @ ilmu
@ kemahiran komunikasi


Monday, November 16, 2009

LUKISAN HATI part 2


Konbawa

Puisi sebelum ini tidak habis lagi..
Masih ada sambungan lagi..hehe
Sudi² membaca yek..

HADIRMU DI KAMAR LENAKU

Tika tidurku diulit nyanyian purnama
Dipuisikan aku dengan madah cinta
Hadirnya kamu di kamar lena
Senyum tawa ku terukir di alam nyata


Ku lihat kamu disatukan di situ
Tanpa aku sedari tertewasnya aku
Tidak bisa aku memiliki kamu
Kerna terlepas melamar cinta di kalbu


Harapan berjuta tinggal kenangan
Ku cinta kamu tidak sempat diucapkan
Ku hanya bisa diam di kamar kedukaan
Doakan dirimu itu ditemani kebahagiaan


Dijodohkan kamu hanya mainan mimpi
Terasa kurangnya beban di laman hati
Adakah ini satu petanda dari Illahi
Mahu ditawannya puteri idaman di sanubari




LUKISAN HATI part 1


Konbawa..

Actually kali ini yutaka tak mau
cerita mengenai apa-apa..
cuma nak kongsi puisi dengan
kalian semua..

JIKA AKU KEKASIHMU

Bukan ku tak mencintai kamu
Bukan pula ku tak merindui dirimu
Tetapi seakan hati tidak merestui aku
Sampaikan salam kasih terus ke kalbumu


Bertanya bibir lain kepada aku
Sampai bila harus ku menunggu
Tawan sang cinta di sudut kamar kalbu
Mungkin sepi dirundung sejuta pilu


Ada bisikan sampai ke halwa
Tidak perlu aku terus menyinta
Kerna egomu seteguh karang di sana
Tak pernah berikan secebis harapan cuma


Ingatan ingin lupai lakaran wajahmu
hati pula masih cintai kamu di situ
Telagah mereka mahu keputusan nan satu
Adakah perlu ku terus cintai diri kamu?



Saturday, November 14, 2009

BANTULAH ORANG LAIN


Konbawa..

Bercakap mengenai bantu membantu ini
yutaka nak bawakan satu kisah
yang menimpa yutaka yang
begitu terkesan di dalam diri ini..

sebelum yutaka menjawat jawatan
sekarang ini, yutaka pernah bekerja
di sebuah jabatan kerajaan
kalau diikutkan yutaka boleh mendapat
ganjaran di atas lamanya yutaka berkhidmat

disebabkan kesilapan teknikal di dalam
penulisan surat berhenti, yutaka
tidak berhak mendapat ganjaran tersebut
puas dirayu kepada bahagian gaji iaitu
En Hamberi, namun dihatinya tidak
ada timbul rasa kasihan kepada yutaka



kalau dikira², ganjaran berbentuk wang itu
boleh dikatakan di dalam RM500++
tetapi disebabkan di dalam penulisan
surat berhenti itu tidak tertulis
"meletak jawatan dan melepas dengan izin"
terus tidak dapat ganjaran itu.

ralat juga lah dengan sikap berkira En Hamberi
tak luak pun jika hendak membantu yutaka
tapi hendak buat macam mana kan,
mungkin itu bukan rezeki yutaka



Thursday, November 12, 2009

HAPPY BIRTHDAY TO MY LAST BRO


Konbawa..

At the last birthday in the year
my last bro akan menyambut
hari ulangtahunnya pada hari esok
iaitu jumaat 13 nov 2009..

SELAMAT MENYAMBUT BIRTHDAY 
MY LOVELY LITTLE BRO
mohamad faiz bin ibrahim

well bro, ingat pesan abangmu ini
dirimu dah menginjak dewasa
so berfikirlah secara dewasa,
cintailah your own family
family is the priority

moga kamu cepat besar,
dipanjangkan umur, ditambahkan rezeki,
dimatangkan fikiran, dikurniakan
famili yang bahagia selamanya.